Modificari ale Codului Fiscal care intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2014

ANAF reaminteste ca, incepand cu 1 ianuarie 2014, intra in vigoare o serie de modificari si completari aduse Codului Fiscal, pe care le prezentam, in sinteza, in documentarul de mai jos.

*Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro*  

1.Impozitul pe profit

Actul normativ prevede scutirea castigurilor de capital, prin:

– scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;

– scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea /cesionarea titlurilor de participare;

– scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.

Aceste scutiri se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.

Au fost introduse, respectiv modificate, si prevederile referitoare la:

– scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana;

– scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica straina situata intr-un stat membru;

– neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.

De asemenea, noul act normativ prevede:

– conditiile de schimbare a anului fiscal pentru contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, potrivit art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

– revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, in sensul reportarii sumelor care raman nededuse in anul fiscal, intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit, 3 la mie din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit, in urmatorii 7 ani consecutivi;

– veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, vor beneficia de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane, indiferent daca conventia de evitare a dublei impuneri aplicabila incheiata intre Romania si statul sursa a veniturilor prevede sau nu in mod explicit acest avantaj fiscal in favoarea sediului permanent.

2.Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

In ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor:

– nu mai aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor contribuabilii care realizeaza venituri din consultanta si management daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20%;

– s-au eliminat din baza de impunere veniturile reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.

3.Impozitul pe venit

Principalele modificari si completari in ceea ce priveste impozitul pe venit se refera la:

– acordarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta;.

– crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte.

– posibilitatea de actualizare a pretului mediu pentru determinarea venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice sub forma de arenda primita in natura.

– simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real.

– deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de sanatate.

– neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole.

– stabilirea tratamentului fiscal in cazul persoanelor fizice care primesc materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor.

– crearea cadrului legal pentru ca persoanele fizice rezidente intr-un stat UE sau SEE, care obtin venituri impozabile din Romania, sa beneficieze de deducerile fiscale prevazute de lege pentru contribuabilii rezidenti, tinand seama de situatia contribuabilului.

– s-au introdus prevederi referitoare la tratamentul fiscal al veniturilor obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania in situatia in care acestea din urma sunt venituri neimpozabile in sensul ca se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania.

4.Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti

In cazul impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania noul act normativ prevede reducerea perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice romane de la 2 ani la 1 an pentru acordarea scutirii de impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele juridice romane catre persoane juridice nerezidente.

5.Taxa pe valoarea adaugata

In domeniul taxei pe valoarea adaugata:

– se modifica prevederile referitoare la ajustarea TVA, in sensul ca nu se impune ajustarea in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, in conditiile in care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor sunt demonstrate corespunzator.

– a fost eliminata conditia referitoare la achitarea TVA solicitate la rambursare de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania. Potrivit noilor prevederi, rambursarile de TVA catre persoanele impozabile nestabilite in Romania se vor acorda chiar daca TVA solicitata la rambursare nu este achitata, sub rezerva indeplinirii celorlalte conditii prevazute de lege.

– a fost exclus din baza de impozitare a TVA aferenta serviciilor de leasing costul cu asigurarea bunului care face obiectul contractului de leasing, acest cost urmand a fi recuperat de societatile de leasing prin refacturare de la utilizatori.

6.Accize

Potrivit noilor prevederi, la capitolul accize:

– se interzice vanzarea de tigarete catre persoane fizice la un pret mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat;

– s-a stabilit modul de calcul al valorii accizelor in lei, in situatia in care cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decat cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, in sensul ca valoarea in lei a accizelor si a impozitului la titeiul din productia interna, datorate bugetului de stat, stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizeaza cu media anuala a indicelui preturilor de consum calculata in luna septembrie din anul precedent, comunicata oficial de Institutul National de Statistica, pana la data de 15 octombrie.

7.Impozitul pe constructii speciale

Prin noul act normativ, se instituie un nou impozit asupra valorii constructiilor, altele decat cladirile pentru care se datoreaza impozit pe cladiri potrivit Codului Fiscal.

Contribuabili care datoreaza impozitul pe constructii speciale sunt:
– persoanele juridice romane;
– persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
– persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene;

Fac exceptie:
– institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
– institutiile publice;
– asociatiile, fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.

Baza impozabila este reprezentata de valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor, din care se scade:

– valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, conform Titlului IX din Codul Fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;

– valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;

– valoarea constructiilor reprezentand terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.

Aceasta deducere din baza impozabila a avut in vedere evitarea dublei impuneri si stimularea agentilor economici care administreaza constructii din domeniul public de a continua efectuarea de lucrari de consolidare, modernizare sau extindere.
Constructiile pentru care se va plati noul impozit de la 1 ianuarie 2014 sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.

Astfel, acest impozit se aplica pentru constructii precum centrale hidroelectrice, statii si posturi de transformare, statii de conexiuni, centrale termoelectrice si nuclearo-electrice, piste si platforme, sonde de titei, gaze si sare, rampe de incarcare-descarcare, cosuri de fum si turnuri de racire, iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine; ecluze si ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultura, infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje etc.), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console), platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv, lacuri artificiale de acumulare, constructii pentru transportul energiei electrice, canale de irigatii.

Declararea si plata se fac astfel:
– cota este de 1,5%;
– impozitul asupra valorii constructiilor se datoreaza incepand cu 1 ianuarie 2014 iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul;
– plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv.

Impozitul asupra valorii constructiilor reprezinta venit la bugetul de stat.

8.Alte masuri de natura financiar-fiscala. Redeventele pentru exploatarile de resurse minerale

Potrivit noului act normativ, se majoreaza cota redeventelor cuvenite bugetului de stat, ca urmare a exploatarii resurselor minerale aflate sub incidenta Legii minelor nr. 85/2003. Majorarea aplicata va fi de 25% fata de cotele in vigoare, cu exceptia:

– cotei de redeventa pentru exploatarea metalelor nobile, in cazul carora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea productiei miniere la 6% din aceasta valoare;

– cotei de redeventa pentru exploatarea carbunilor in cazul carora cota procentuala a redeventei ramane nemodificata fata de cota in vigoare, respectiv 4%.

Baza legala: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2013 pentru modificarea si completarea Codului Fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 703/2013.

sursa: finantevalcea.ro

(Visited 213 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


6 + eight =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 4.877 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor.