Politicile contabile in cadrul unei societati: 10 elemente obligatorii

In aplicarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, entitatile trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care se aproba de administratori, potrivit legii.

In cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.

Politicile contabile nu pot fi unitare sau „standardizate” deoarece ele trebuie sa fie adaptate specificului activitatii societatii comerciale.

Prezentam in continuare cateva din elementele care trebuie cuprinse in politicile contabile:

1. Elaborarea politicilor contabile incepe cu identificarea societatii comerciale careia ii sunt aplicabile politicile contabile, respectiv denumirea societatii, adresa, numarul din registrul comertului, codul unic de inregistrare.

Avand in vedere ca politicile contabile sunt adaptate specificului activitatii (industrie, constructii, comert, agricultura etc.), fapt care va determina dezvoltarea anumitor reguli privind evaluarea si contabilizarea operatiunilor, este necesara prezentarea pe scurt a activitatii entitatii, plecand de la actul constitutiv al acesteia.

Necesitatea prezentarii este data de faptul ca, desi politicile contabile reprezinta un document intern, acestea sunt analizate/consultate de catre auditorii financiari/statutari, auditorii interni,organele cu atributii de control in domeniul financiar-contabil, personalul din departamentele financiar-contabile.

In acelasi timp, in situatiile financiare anuale este prezentat un extras din politicile contabile, astfel ca utilizatorii de informatii sa inteleaga semnificatia indicatorilor din bilant si contul de profit si pierdere si, dupa caz, situatia modificarilor capitalului propriu si situatia fluxurilor de numerar.

2. Trebuie precizat cadrul de reglementare in baza caruia au fost elaborate politicile contabile. De exemplu: Prezentele politici contabile sunt elaborate in baza Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3055/2009 sau in baza IAS/IFRS daca societatea comerciala intocmeste si situatii IFRS.
Pentru ca politicile contabile sa fie credibile si fundamentate in baza reglementarilor contabile aplicabile, consideram necesara precizarea punctului din reglementarea contabila care se refera la problema respectiva.

3. Chiar daca este prevazuta in legislatia nationala obligativitatea conducerii contabilitatii in limba romana, politicile contabile trebuie sa cuprinda o precizare in acest sens.

Pot fi inregistrate in contabilitate facturi si alte documente intr-o alta limba si alta moneda, daca acest fapt este prezentat expres printr-un act normativ (de exemplu Codul fiscal, referitor la factura).

4. Este necesara mentionarea monedei in care este tinuta contabilitatea, respectiv leu sau leu si valuta (pct. 2 alin. (1) din reglementarile contabile), in cazul tranzactiilor in valuta.

5. Prezentarea obiectivului politicilor contabile.
De exemplu: Prezentele politici contabile cuprind reguli de recunoastere, evaluare si prezentare in situatiile financiare a elementelor de bilant si cont de profit si pierdere, precum si reguli pentru conducerea contabilitatii in societatea X.

6. Precizarea modului in care se procedeaza atunci cand entitatea deruleaza operatiuni pentru care nu are prevazute tratamente contabile in politicile contabile aprobate.

De exemplu: Prezentele politici contabile sunt elaborate in baza Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a CEE, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3055/2009.

In cazul efectuarii unor operatiuni pentru care nu exista prevedere expresa in prezentele politici contabile,conducerea compartimentului financiar-contabil va efectua inregistrarile contabile in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, cu completarea si aprobarea ulterioara a politicilor contabile
aplicate in aceste cazuri, dar nu mai tarziu de intocmirea situatiilor financiare anuale.

7. Precizarea faptului ca regulile si tratamentele contabile cuprinse in politicile contabile trebuie sa respecte legislatia nationala in ansamblul sau.

In acest sens, asa cum se mentioneaza si in reglementarile contabile, este necesara cunoasterea evolutiei legislatiei contabile.

De exemplu: Prezentele politici contabile trebuie aplicate cu respectarea legislatiei, in general, si a celei care reglementeaza aspecte financiar-contabile (ordine ale ministrului finantelor publice etc.), in mod special. Consideram ca este necesara o astfel de prevedere deoarece nu este suficienta respectarea numai a reglementarii contabile. Pot fi prevederi in legislatie care reglementeaza unele domenii de activitate si care pot conduce la inregistrari in contabilitate. De asemenea, legislatia care reglementeaza aspectele fiscale, poate determina anumite inregistrari sau restrictionarea efectuarii unor inregistrari.
Se poate mentiona, cu titlu de exemplificare, prevederea din Codul fiscal care restrictioneaza utilizarea rezervelor aferente facilitatilor fiscale.

8. Stabilirea modului de corectare a erorilor contabile.
Corectarea erorilor contabile se efectueaza astfel:
– erorile aferente exercitiului curent se corecteaza pe seama contului de profit si pierdere, prin stornarea operatiunilor eronate si inregistrarea corecta a operatiunilor. In functie de posibilitatile oferite de programul informatic utilizat, se poate preciza daca stornarea se efectueaza prin inregistrarea operatiunilor initiale in rosu sau prin inregistrarea inversa
– erorile aferente exercitiului precedent se corecteaza pe seama rezultatului reportat sau a contului de profit si pierdere, in functie de semnificatia erorii contabile. In acest caz se va stabili ce inseamna eroare semnificativa. Se poate preciza ca pentru erorile aferente exercitiilor anterioare, conducerea compartimentului financiar-contabil informeaza consiliul de administratie cu privire la natura erorii, valoare, cauze etc.

9. Precizarea faptului ca politicile contabile aprobate respecta conceptele si principiile cuprinse in reglementarile contabile aplicabile. Fara a fi necesara enumerarea tuturor conceptelor si principiilor prevazute de reglementarile contabile aplicabile, precizarea ca politicile contabile se bazeaza pe acestea este suficienta pentru cei care le analizeaza.

In masura in care se doreste prezentarea tuturor conceptelor si a principiilor contabile, entitatea poate proceda in acest sens.

10. Trebuie sa existe o procedura de aplicare a manualului de politici contabile, ca si un control asupra modului de respectare a acestuia.

(Visited 1,345 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


1 + three =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 4.912 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor.