Abatere disciplinara: definitie, trasaturi, reguli

Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici (art.247 alin.(2) din Codul muncii, republicat).

Astfel, pentru ca o fapta sa constituie abatere disciplinara, aceasta trebuie sa aiba urmatoarele trasaturi:
– sa fie o fapta in legatura cu munca;
– fapta consta intr-o actiune sau inactiune;
– fapta este savarsita cu vinovatie;
– fapta prin care se incalca normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca, contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici.

Obligatia de a respecta disciplina muncii este prevazuta la art.39 alin.(2) lit.b) din Codul muncii, republicat, obligatie principala a salariatilor, o conditie necesara pentru buna desfasurare a procesului muncii.

Avand in vedere raportul de subordonare intre partile contractului individual de munca, angajatorii au dreptul de a da dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariatii sai, in scris sau oral, prin intermediul sefilor ierarhici, dar ele trebuie sa corespunda sarcinilor de serviciu ale salariatilor si sa fie legale. De aceea este foarte important ca fisa postului sa fie bine intocmita si sa cuprinda atributiile, obligatiile, responsabilitatile reale ale salariatului, fiind un document esential in cazul abaterilor disciplinare.

Potrivit art.247 alin.(1) din Codul muncii, republicat, angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, avand dreptul de a aplica, potrivit legii, sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara.

Iar regulile referitoare la procedura disciplinara, regulile concrete privind disciplina muncii, abaterile disciplinare, sanctiunile disciplinare se stabilesc de catre angajator in regulamentul intern, in baza prevederilor legislative si in functie de tipul de activitate desfasurat. Un regulament intern intocmit corect, complet si in functie de tipul de activitate desfasurat este documentul care va proteja angajatorul in cazul in care va fi actionat in instanta, cu conditia sa existe dovada ca acesta a fost adus la cunostinta salariatilor.

Extras din lucrarea „Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare”

Autor
Elena Savciuc, expert legislatia muncii
* Experienta de peste 7 ani in domeniul resurselor umane in companii cu peste 50 de angajati din industria prelucratoare si constructii
* Master “Dreptul muncii, relatii de munca si industriale” – Facultatea de Drept, Universitatea Bucuresti
* Curs “Expert legislatia muncii” – Uniunea Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii, in parteneriat cu LEXAcademy
* Curs “Inspector de specialitate protectia muncii”
* Curs “Inspector Resurse Umane”

(Visited 521 times, 2 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


one × = 6

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 5.372 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor.