Recuperarea indemnizatiilor din FNUASS. Termen de prescriptie: 90 de zile sau 3 ani?

Ca urmare a materialului publicat ne noi si intitulat “Recuperare concedii medicale din bugetul FNUASS – reglementare si continut dosar” in care am specificat ca indemnizatiile platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarii erau in drept sa le solicite, ni s-a atras atentia printr-un comentariu ca beneficiarii sunt asiguratii si nu angajatorii si ca termenul de prescriptie pentru angajatori ar fi de 3 ani.

Ca raspuns, mentionam ca potrivit art.40 alin. (1) din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), art. 32 alin. (1), precum si platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3) lit. a) si b) erau in drept sa le solicite.

Vezi aici lucrarile din Libraria contabun.ro

Iar platitorii prevazuti la art.36 alin.(3) lit.a) si b) sunt angajatorii si institutia care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj.

Mentionam ca art.40 alin.(1) din OUG nr.158/2005 a fost modificat de pct. 7 al art. V din OUG nr. 68 din 21 octombrie 2014, publicata in Monitorul Oficial nr. 803 din 4 noiembrie 2014.

Inainte de modificare, art.40 alin.(1) avea urmatorul cuprins: “Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite”.

Inainte de modificare, prevederile art.40 alin.(1) au starnit controverse. Daca casele de sanatate au intrepretat ca prin beneficiar se intelege atat asiguratii cat si platitorii, instantele au interpretat insa notiunea de beneficiar numai in sensul de salariat si au dat castig de cauza angajorilor care nu au respectat termenul de 90 de zile pentru solicitarea indemnizatiilor, considerand ca termenul de prescriptie este de 3 ani.

Acest lucru il aflam si din nota de fundamentare a OUG nr.68/2014, referitor la modificarea art.40 alin.(1) din OUG nr.158/2005, unde se specifica urmatoarele: “intr-un numar mare de dosare, instantele judecatoresti au interpretat notiunea de beneficiar prevazuta in art. 40 din actul normativ mentionat, numai in sensul de salariat ca si beneficiar al indemnizatiei, desi prin beneficiar casele au interpretat ca se intelege atat angajator cat si asigurat, datorita faptului ca indemnizatiile sunt platite de catre angajatori. Ca urmare a acestei interpretarii, instantele au considerat ca angajatorii nu trebuiau sa se incadreze in termenul de 90 de zile prevazut de actul normativ respectiv.
In urma sentintelor definitive si irevocabile date de catre instantele judecatoresti, casele de asigurari de sanatate au fost obligate sa achite indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, desi in aceste cazuri nu a fost respectat termenul de 90 de zile pentru solicitarea indemnizatiilor”.

Art. 40 alin.(1) a fost modificat pentru o mai buna interpretare a dispozitiilor, avand in vedere sentintele definitive si irevocabile date de catre instantele judecatoresti care au interpretat ca angajatorii nu trebuie sa se incadreze in termenul de 90 de zile prevazut de actul normativ.

Prin urmare, apreciem ca termenul de depunere a dosarului pentru recuperarea indemnizatiilor platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, din bugetul FNUASS, este de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art. 1 alin. (2) (asociati, comanditari sau actionari; membri ai asociatiei familiale; persoane autorizate sa desfasoare activitati independente; persoane care incheie un contract de asigurari sociale pentru concedii si indemnizatii pentru maternitate si concedii si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav, in conditiile in care au inceput stagiul de cotizare pana la data de 1 ianuarie 2006; sotia/sotul titularului intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate care, fara a fi inregistrata/inregistrat in registrul comertului si autorizata/autorizat sa functioneze ea insasi/el insusi ca titular a/al intreprinderii individuale/persoana fizica autorizata sau fara a fi salariata/salariat, participa in mod obisnuit la activitatea intreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate, indeplinind fie aceleasi sarcini, fie sarcini complementare), art. 32 alin. (1) (“in cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, drepturile prevazute la art. 2 alin. (1), care s-au nascut anterior ivirii acestor situatii, se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate unde medicul de familie al asiguratului are incheiata conventie”), precum si platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3) lit. a) si b) (angajatorii si institutia care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj) erau in drept sa le solicite.

 

(Visited 1,180 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


5 × = twenty five

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 5.299 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor.