Regulamentul intern. Ce clauze trebuie sa contina, de cand produce efecte, ce amenda se aplica pentru lipsa lui si alte informatii utile valabile in 2017

Regulamentul intern este documentul prin care angajatorul stabileste regulile de desfasurare a activitatii in unitate, cu conditia ca acestea sa nu contravina legii. Pe langa obligatia intocmirii, prevazuta de Codul muncii,  regulamentul intern are si un rol important pentru activitatea angajatorului, este documentul prin care angajatorii reglementeaza, in principal, regulile de conduita, probleme de ordin disciplinar, fiind denumit de unii autori si legea disciplinara dintr-o unitate.

Vezi si Regulament intern: model si documente conexe RI 2017

 

 

 

Regulamentul intern este reglementat de Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Ce clauze trebuie sa contina regulamentul intern?

Potrivit art.242 din Codul muncii, regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.

Pe langa categoriile enumerate, angajatorii pot cuprinde in regulamentul intern si alte dispozitii ce au legatura cu raporturile de munca, cu obligatia de a respecta dispozitiile legislatiei muncii si ale contractului colectiv de munca aplicabil, fara a incalca drepturile si libertatile individuale si colective.

Este obligatorie consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor?

Potrivit prevederilor art.241 din Codul muncii, regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Angajatorul este cel care intocmeste regulamentul intern. Sindicatul sau reprezentantii salariatilor, dupa caz, sunt doar consultati.

Intrucat exista opinii contrare privind valabilitatea regulamentului intern fara avizul consultativ a sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, este recomandabil ca angajatorul  sa se conformeze obligatiei legale de consultare.

Cand se poate sesiza instanta cu privire la regulamentul intern?

Potrivit prevederilor art.245 din Codul muncii, orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, in masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau. Daca salariatul este nemultumit de raspunsul primit de la angajator, el se poate adresa instantei de judecata, in termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre angajator a modului de solutionare a sesizarii.

De cand produce efecte regulamentul intern?

Potrivit prevederilor art.243 din Codul muncii, dupa adoptare, pentru a produce efecte, regulamentul intern trebuie adus la cunostinta salariatilor. Obligatia de informare ii revine angajatorului, iar modul concret de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulemantului intern. Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului.

Aceeasi procedura de informare trebuie urmata si in cazul in care intervine vreo modificare in continutul regulamentului intern.

In plus, ori de cate ori este angajat un nou salariat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil.

De retinut este faptul ca regulamentul intern produce efecte fata de salariatii angajatorului din momentul incunostintarii acestora cu privire la continutul regulamentului intern si nu de la o data stabilita de angajator. Nu este ca si in cazul contractului colectiv de munca incheiat la nivelul unitatii care se aplica de la data inregistrarii lui la ITM sau de la o data ulterioara stabilita de parti.

Este recomandata, pe langa afisarea regulamentului intern la sediu, afisarea acestuia si la punctele de lucru, centrele de productie etc., in functie de modul de organizare a angajatorului, pentru a facilita accestul salariatilor la continutul regulamentului intern.

Nu este suficienta doar afisarea regulamentului intern. Informarea, dupa parerea noastra, trebuie sa aiba ca si finalitate dovada informarii, care se realizeaza, de regula, prin intocmirea unui tabel cu salariatii societatii care semneaza ca au luat la cunostinta de prevederile regulamentului sau de modificarile aduse acestuia.  Se pot stabili si alte mijloace de informare dar important este ca angajatorul sa aiba dovada ca salariatul si-a insusit prevederile acestui document. Data la care salariatul a semnat ca a luat la cunostinta de prevederile regulamentului intern este data de la care regulamentul intern isi produce efectele fata de salariatul in cauza.

Ce amenda pot aplica inspectorii de munca pentru lipsa regulamentului intern?

Regulamentul intern este documentul solicitat de inspectorii de munca atat in cazul unui control in domeniul relatiilor de munca cat si in cazul unui control in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

Desi Codul muncii prevede, la art.246 alin.(2) si la art.243, obligatia angajatorului de a intocmi regulamentul intern in termen de 60 de zile de la dobandirea personalitatii juridice si de a informa salariatii cu privire la contitutul acestuia, nu prevede si o sanctiune pentru neindeplinirea acestor obligatii.

Insa, in cazul unui control, inspectorii de munca au dreptul sa dispuna angajatorului masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate. Iar neindeplinirea sau indeplinirea partiala de catre entitatea controlata a masurilor dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta, constituie contraventie si se sancţioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei ( se vedea art.19 lit.i) si art.23 alin.(1) lit.b) din Legea nr.108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare).

Avand in vedere modificarile si completarile aduse legislatiei muncii  in ultima perioada, dar si solicitarile inspectorilor de munca de a prezenta regulamentul intern actualizat conform prevederilor legale la zi, va propunem lucrarea “Regulament intern: model si documente conexe” unde gasiti gasiti un model de regulament intern in format editabil care nu trebuie decat personalizat si folosit; gasiti o serie de drepturi si obligatii particulare care nu sunt indicate la art.39-40 din Codul muncii; gasiti enumerate fapte ce constituie abateri disciplinare, reguli, proceduri ce dezvolta prevederile generice prevazute de lege; gasiti si alte modele de documente necesare care trebuie sa insoteasca regulamentul intern; gasiti indicatii pentru a completa corect regulamentul intern; aveti siguranta intocmirii unui document complet, care respecta prevederile legale actualizate la zi. Lucrarea este livrata atat in format pdf cat si in format word, fiind usor de utilizat. Detalii gasiti aici: “Regulament intern: model si documente conexe”.

(Visited 3,826 times, 5 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


eight × 3 =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 5.372 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor.