Bilant 30.06.2017: procedura de corectare a erorilor (articol ANAF actualizat 20.07.2017)

Corectarea erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si a raportarilor contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial de catre entitatile aflate in aria de reglementare contabila a Ministerului Finantelor Publice
* Regulament intern: model si documente conexe
* 20 de modele si formulare necesare la incheierea contractului individual de munca

Baza legala:
– Ordinul MFP 450/2016, modificat si completat prin Ordinul MFP 543/2017, prin Ordinul 894/2017 si prin Ordinul MFP 995/2017
– Legea contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
– Ordinul MFP 1.969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare;
– Ordinul MFP 2844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara.

A. Erorile care pot fi corectate sunt cele determinate de completarea eronata a urmatoarelor informatii:
1. denumirile entitatilor raportoare;
2. codul unic de inregistrare al entitatii raportoare;
3. activitatile CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
4. formei de proprietate;
5. indicatorilor raportati prin formularul «Bilant»/«Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii», daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu, act constitutiv, contracte etc.)
6. numarul de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul “Date informative”.

Pentru aceste tipuri de erori nu este prevazut un termen maxim de corectare si pot fi corectate si pentru situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale aferente exercitiilor financiare anterioare/anilor anteriori datei intrarii in vigoare a acestui ordin.

B. De asemenea pot fi corectate si urmatoarele tipuri de erori:
1. depunerea de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric;
2. transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale in loc de declaratie de inactivitate, precum si transmiterea electronica a declaratiei de inactivitate in loc de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale;
3. transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.);
4. intocmirea si transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind date eronate, determinate inclusiv de procesele de extragere si prezentare a informatiilor din bazele de date.

Situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale prin care sunt corectate aceste tipuri de erori pot fi depuse cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarile contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat aceste tipuri de erori.

In cazul corectarii erorilor ulterior depunerii situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratura unitatilor teritoriale ale MFP, in format hartie si in format electronic, un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate.
In vederea depunerii situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale in format hartie si in format electronic, entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor Publice pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a entitatii, precum si un fisier cu extensia zip.

Pentru situatiile financiare anuale fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitati si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.

Concomitent, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare.

Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF. Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registraturile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate. 

ATENTIE!

In cazul corectarii erorilor contabile nu poate fi depus un alt set de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale corectate.

Erorile contabile se corecteaza potrivit reglementarilor contabile, dupa caz, astfel:
– conform punctului 2.5.2. Corectarea erorilor contabile din Ordinul MFP 1.802/2014;
– conform punctului 55 Corectarea erorilor contabile din Ordinul MFP 1.969/2007;
– conform Sectiunii 9.8 Corectarea erorilor din Ordinul MFP 2844/2016.
Sursa: DGRFP Brasov

(Visited 429 times, 5 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


seven − 4 =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 4.912 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor.