ITM: contraventii care intra in sfera de competenta a inspectorilor de munca ( HG. nr 33/2018)

In data de 05.02.2018 s-a publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Hotararea Guvernului nr. 33 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere.

*(EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat la zi
*(EDITABIL) Revisal – ghid practic de completare si transmitere, actualizat la zi
*(EDITABIL) Dosarul personal al salariatului – acte, modele si formulare necesare, actualizat la zi

 

Pentru a veni in sprijinul angajatorilor, enumeram o parte din contraventiile care intra in sfera de competenta a inspectorilor de munca, prevazute in cuprinsul actului normativ adoptat:
• Incalcarea prevederilor art. 5 din Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca potrivit caruia poate fi incadrata, ca ucenic in munca, orice persoana fizica ce a implinit varsta de 16 ani, dar nu mai mult de 25 de ani, si nu detine o calificare pentru ocupatia in care se organizeaza ucenicia la locul de munca.
• Incalcarea prevederilor art. 217 alin (1) lit. c) din Legea dialogului social nr. 62/2011 privitor la nedepunerea spre publicare de catre partile semnatare a contractului colectiv de munca la nivel de grup de unitati sau sector de activitate.
• Nerespectarea de catre cedent sau cesionar a obligatiilor prevazute de Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora.
• Neutilizarea de catre angajatori a Clasificarii ocupatiilor din Romania potrivit art. 113 lit. b) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
• Incalcarea prevederilor art. 9 din Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor in ceea ce priveste nerespectarea de catre angajator a obligatiei de a transmite reprezentantilor angajatilor informatiile obligatorii prevazute de lege, precum si nerespectarea obligatiei angajatorului de a initia consultari si transmiterea cu rea-credinta de informatii incorecte sau incomplete, de natura a nu permite reprezentantilor angajatilor formularea unui punct de vedere adecvat pentru pregatirea unor consultari ulterioare.
• Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 35 alin (1) din Legea nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolventii de invatamant superior referitoare la munca prestata de catre stagiari sub autoritatea unui angajator.
• Nerespectarea unor obligatii din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, spre exemplu: incalcarea de catre angajator a obligatiei de a obtine autorizatia de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, conform prevederilor legale; incalcarea prevederilor art. 9 cu privire la organizarea activitatilor de prevenire si a celor de protectie, tinand seama de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau de riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii; incalcarea prevederilor art. 14 si 15 cu privire la alimentatia de protectie si a materialelor igienico-sanitare; incalcarea obligatiei angajatorului de a elabora, pentru autoritatile competente si in conformitate cu reglementarile legale rapoarte privind accidentele de munca suferite de lucratorii sai; incalcarea obligatiei prevazute la art. 13 lit. g) potrivit caruia angajatorul are obligatia sa ia masuri pentru asigurarea de materiale necesare informarii si instruirii lucratorilor, cum ar fi afise, pliante, filme si diafilme cu privire la securitatea si sanatatea in munca precum si neprezentarea de catre serviciile externe a raportului semestrial de activitate potrivit art. 40 din lege.

Potrivit Legii prevenirii nr. 270/2017, in cazul constatarii savarsirii uneia dintre contraventiile de mai sus inspectorul de munca incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei prin care aplica sanctiunea avertismentului si la care anexeaza un plan de remediere.

Termenul de remediere poate fi de maximum 90 de zile calendaristice de la data comunicarii.

In termen de maximum 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de remediere, ITM are obligatia sa reia controlul. In situatia in care, cu ocazia reluarii controlului, se constata neindeplinirea de catre contravenient a obligatiilor legale conform masurilor de remediere stabilite, in termenul acordat, agentul constatator incheie un alt proces-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, prin care se constata savarsirea de contraventii si se aplica sanctiunea/sanctiunile contraventionale, altele decat avertisment, cu respectarea legislatiei in vigoare.
Din cuprinsul actului normativ adoptat, se poate observa faptul ca in sfera de cuprindere a contraventiilor nu intra prevederile Codului muncii.

Contabun.ro a mai publicat si:
* Contraventiile care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017 (HG 33/2018)
* Legea prevenirii nr. 270/2017. Vezi aici ce aduce nou aceasta lege

Sursa: ITM Arad

(Visited 467 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


2 + one =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 6.169 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.