MFP-procedura control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic

MFP a adoptat masuri legislative pentru a asigura aplicarea unui tratament preventiv stimulativ si de indrumare a contribuabililor, inclusiv dupa 1 noiembrie 2018.

Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic sa se deruleze fara afectarea activitatii operatorilor economici si fara aplicarea de sanctiuni, daca nu exista elemente de vinovatie ale contribuabililor.

Dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ in ultimele luni, iar pana la sfarsitul anului se estimeaza ca majoritatea operatorilor economici vor fi dotati cu noile aparate cu jurnal electronic.

Pentru asigurarea, pe parcursul periodei de implementare, a unei coordonari unitare a actiunilor desfasurate de institutiile implicate, ministrul finantelor publice a dispus ca eventualele actiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic, sa se realizeze cu informarea prealabila a MFP, in baza unei proceduri care trebuie sa respecte urmatoarele repere metodologice:

*in situatia in care organele de control deruleaza aceste actiuni de tip preventiv si constata situatii in care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispozitie, iar achizitia aparatului de marcat nu a putut fi realizata din motive independente de vointa acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat in aceasta situatie, nu poate fi sanctionat nici macar cu avertisment (exemplu de astfel de situatii: prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activitati economice, nu este disponibil pe piata; termenul stabilit de distribuitor (furnizor) prin contractul incheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat; alte situatii asemanatoare). Organele de control practica aceasta abordare deoarece aplicarea unei sanctiuni contraventionale presupune existenta unei vinovatii a contribuabilului ori daca aceasta nu exista, nu poate fi aplicata nicio sanctiune, nici macar avertismentul,

*aplicarea in acest mod a prevederilor legale referitoare la sanctiunile contraventionale in situatia lipsei vinovatiei, pe de o parte, si aplicarea pe de alta parte a avertismentului, in situatia in care exista vinovatie, dar este vorba de prima abatere, nu se raporteaza ca perioada de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeasi abordare fiind aplicabila si ulterior acestei date, intotdeauna cand situatia de fapt este cea descrisa anterior, respectiv nu exista vinovatie, sau exista vinovatie, dar este prima abatere a contribuabilului.

*in situatia in care organele de control constata ca un contribuabil este in culpa, acestea vor analiza situatia de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel putin urmatoarele situatii si pot proceda in consecinta astfel:

-este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt;

-nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare.

Potrivit Legii prevenirii, in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/institutia publica cu atributii de control are obligatia sa reia controlul, iar in situatia in care se constata neindeplinirea obligatiilor legale in termenul acordat, se aplica sanctiunile prevazute de OUG nr.28/1999.

Conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic si transmiterea zilnica a informatiilor, se vor realiza dupa finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor.

Pana la acel moment, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declaratie inteligenta pusa deja la dispozitia operatorilor economici ( A 4200).

Contabun.ro a mai publicat și
*Ghidul caselor de marcat a fost actualizat (29.10.2018)
*Case de marcat electronice: facilitati, obligatii, termene (ghid ANAF)

sursa-MFP

(Visited 514 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


5 × five =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 6.537 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.