D112: data iesirii din categoria de asigurat se completeaza cu data ultimei zile de munca sau cu data incetarii CIM?

Potrivit Instructiunilor de completare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”, aprobate prin Ordinul nr. 2165/837/743/2019, la Anexa nr. 1.2 – Anexa asigurat, Sectiunea “Date de identificare a asiguratului”, casetaData intrarii in categoria de asiguratse completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate si se inscrie data de la care asiguratii incep activitatea dependenta la un angajator, respectiv data de la care incepe relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata.

*(EDITABIL) 145 de modele si formulare necesare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea CIM, actualizate la zi
*(EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat la zi
*(EDITABIL) Revisal – ghid practic de completare si transmitere, actualizat la zi

Iar caseta “Data iesirii din categoria de asigurat” se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate si se inscrie data la care inceteaza activitatea asiguratului la un angajator, respectiv data la care inceteaza relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata angajatorului.

Iar potrivit Instructiunilor Inspectiei muncii intitulate “Raspunsuri la situatii frecvente ce pot aparea in timpul utilizarii aplicatiei Revisal sau a portalului online ReGES”, data de incetare contract se inregistreaza cu valoarea aferenta zilei urmatoare ultimei zile de lucru in cadrul contractului.

Astfel, prin incetarea activitatii asiguratului la un angajator intelegem ziua urmatoare ultimei zile de lucru in cadrul contractului.

Avand in vedere insa ca in sistemul de asigurari sociale de sanatate o persoana dobandeste calitatea de asigurat conform legii, iar obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanelor juridice sau fizice care au calitatea de angajator, persoanelor juridice ori fizice asimilate angajatorului, precum si persoanelor fizice, dupa caz, Instructiunile de completare a formularului 112 prevad si o serie de excpetii de la aceasta regula.

Astfel, in cazul persoanelor aflate in concediu fara plata sau in cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau a persoanelor care se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sau aflate in perioada concediului de acomodare etc., aceste persoane nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate, in conditiile legii, fiind raportate de angajator prin declaratia D112 astfel:
– in luna de raportare in care persoanele mai sus mentionate isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu fara plata sau in concediu pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani, este necesara completarea de catre angajator in caseta “data intrarii in categoria de asigurat” a datei la care aceste persoane au inceput activitatea la acest angajator.

Totodata, in caseta “data iesirii din categoria de asigurat” este necesara completarea datei ultimei zile de activitate la acest angajator, inainte de intrarea asiguratului in concediu fara plata sau in concediu pentru crestere copil;

– la revenirea persoanelor salariate din concediul fara plata sau din concediul pentru crestere copil, in luna revenirii din concediu, este necesara completarea de catre angajator in caseta “data intrarii in categoria de asigurat” a datei la care aceasta persoana si-a reluat activitatea, iar caseta “data iesirii din categoria de asigurat” nu se va completa de catre angajator decat in luna de raportare in care salariatul isi inceteaza activitatea la angajator.

Reamintim ca ANAF a inceput sa trimita angajatorilor, prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV), situatii pentru anul 2018 privind neconcordantele intre numarul de salariati inregistrati in Revisal si cel declarat in D 112 „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”. In general diferentele vin de la incetarile cu prima zi lucratoare din luna urmatoare, de la contractele radiate, dar fara a fi incetate inainte, de la contractele dublate, de la inregistrarile eronate in Revisal, etc.

3.3 (66.67%) 3 votes
(Visited 894 times, 2 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


9 − three =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 6.537 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.