Inspectia muncii: Campanie nationala de verificare a modului de aplicare a prevederilor privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru

Inspectia Muncii a declansat marti, 10 noiembrie 2020, Campania nationala pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, securitatea si sanatatea la locul de munca, in vederea reducerii riscului de contaminare cu COVID-19.

Campania se va desfasura in perioada 10 – 24.11.2020, inclusiv in zilele de 14.11.2020 si 21.11.2020, si are ca grup tinta angajatorii cu un numar de peste 50 de angajati.

Obiectivele Campaniei nationale pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, securitatea si sanatatea la locul de munca, in vederea reducerii riscului de contaminare cu COVID-19 sunt urmatoarele:

– Constientizarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariati si determinarea acestora sa organizeze programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora si de a implementa munca la domiciliu si telemunca, in vederea reducerii riscului de contaminare cu Coronavirus la locul de munca precum si pe timpul deplasarii la si de la locul de munca precum si cu privire la asigurarea unui mediu de munca sigur pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;

– Verificarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariati cu privire la aplicarea prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru si securitatea si sanatatea in munca;

– Verificarea modului in care angajatorii organizeaza transportul de la locul de munca la domiciliu si invers, precum si a modului in care s-au organizat spatiile destinate servirii mesei de catre lucratori;

– Identificarea neconformitatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si luarea masurilor care se impun pentru determinarea respectarii de catre angajatorii controlati a prevederilor legale in vigoare.

– Identificarea si combaterea muncii nedeclarate şi luarea masurilor care se impun pentru determinarea respectarii de catre angajatorii controlati, a prevederilor legale in domeniul relaţiilor de munca.

“(…) Daca pana acum activitatea inspectorilor de munca avea o latura importanta de prevenire, care viza informarea si constientizarea lucratorilor si a angajatorilor asupra riscurilor la care se expun, in contextul actual suntem obligati sa impunem respectarea anumitor reglementari, practic s-a trecut de la poate la trebuie.

Astfel, luand in considerare necesitatea asigurarii, in continuare, a unei protectii adecvate impotriva imbolnavirii cu coronavirusul SARS-CoV-2, prevazuta de Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se impune intensificarea controalelor desfasurate de Inspectia Muncii, in vederea verificarii si constientizarii angajatorilor cu privire la aplicarea legislatiei care reglementeaza stabilirea unor programe individualizate de munca, munca la domiciliu munca in regim de telemunca precum si cu privire la asigurarea unui mediu de munca sigur pentru securitatea si sanatatea lucratorilor. (…)”, explica Inspectorul general de stat, Dantes Nicolae Bratu, in calitate de coordonator national al campaniei de verificare.

Amintim ca recent au fost publicate 3 acte normative care prevad ca, pe durata starii de alerta, angajatorii sa dispuna munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite, cu respectarea prevederilor Codului muncii  si ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitații de telemunca. Iar acolo unde acest lucru nu este posibil, iar angajatorul are un numar mai mare de 50 de salariati, se impune organizeaza programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.

Vezi in acest sens:

OUG nr.192/2020 care poate fi consultata aici.

HG nr.935/2020 care poate fi consultata aici.

Hotararea CNSU nr.52/2020 care poate fi consultata aici.

Dar si Ghidul privind desfasurarea activitatii in regim de munca la domiciliu / telemunca / program individualizat de munca care poate fi consultat aici.

(Visited 612 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


one × = 2

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 6.537 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.