OUG nr.132/2020: reducerea timpului de munca cu cel mult 50% si sprijin financiar pentru telemunca

Prin OUG nr.132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial nr.720 din 10 august 2020, au fost reglementate o serie de masuri de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor si de stimulare a cresterii ocuparii fortei de munca in domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS – CoV – 2.

Va propunem un model de regulament intern care include si prevederi privind hartuirea morala la locul de munca. Detalii aici: (EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat 11.08.2020

Vezi si Amenzi intre 30000 si 50000 lei pentru angajatorii care nu iau masuri de prevenire si combatere a actelor de hartuire morala la locul de munca si nu insereaza in regulamentul intern sanctiuni disciplinare pentru angajatii care savarsesc acte sau fapte de hartuire morala.

Una din masurile reglementate de OUG nr.132/2020, care va putea fi aplicata ori de cate ori se instituie stare de urgenta/alerta/asediu, este sprijinul acordat de stat sub forma unei scheme de finantare temporara a salaritilor care vor avea program redus de munca.

Astfel, angajatorii vor putea sa reduca, in aceasta perioada, timpul de munca al salariatilor, cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu repartizarea corespunzatoare a programului de lucru si cu reducerea corespunzatoare a salariului. Pe aceasta perioada salariatii beneficiaza de o indemnizaţie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca. Aceste sume se platesc de angajator si se deconteaza ulterior de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de munca din bugetul asigurarilor de somaj.

Reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 de zile lucratoare consecutive, acesta avand obligatia sa stabileasca programul de munca pentru intreaga luna.

Reducerea timpului de munca se poate aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.

O alta masura reglementata de OUG nr.132/2020 vizeaza lucratorii sezonieri. Astfel, pana la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioada de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni, se asigura decontarea unei parti din salariul acordat acestora, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate in aceste locuri de munca, pentru o perioada de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

Angajatorul are obligatia de a plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, suma reprezentand procentul de 41,5% prevazut mai sus fiind decontata ulterior de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, denumita in continuare ANOFM.

O alta masura reglementata de OUG nr.132/2020 vizeaza si angajatorii care utilizeaza telemunca.
Astfel, pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat, care a lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau de alerta pentru cel putin 15 zile lucratoare, un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.

Aceasta masura se adreseaza angajatorilor care au statutul de intreprinderi mici si mijlocii si care au facut dovada utilizarii telemuncii in perioada starii de urgenta. Banii se acorda prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din bugetul asigurarilor pentru somaj, din subventii de la bugetul de stat, in limita bugetului alocat, pana la 31 decembrie 2020.

Alte masuri vizeaza persoanele care realizeaza venituri in regim independent si care au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic in perioada starii de urgenta/alerta, in baza OUG 30/2020 si zilierii.

Astfel, in contextul reducerii temporare a activitatii, pe perioada starii de urgenta / alerta, persoanele care realizeaza venituri in regim independent si care au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic in perioada starii de urgenta/alerta, in baza OUG 30/2020 vor putea beneficia de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut. Plata se va face de la bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala pe baza cererii si a declaratiei pe propria raspundere.vor putea beneficia de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut. Plata se va face de la bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala pe baza cererii si a declaratiei pe propria raspundere.

Iar pentru zilierii care isi desfasoara activitatea intr-unul din domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2 se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca pentru o perioada de trei luni, la alegerea beneficiarul de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020. Beneficiarii de lucrari vor plati acesti bani zilierilor, din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice, si ulterior vor deconta sumele platite prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene.

Masurile adoptate nu se aplica instituţiilor publice, angajatorilor care la data solicitarii se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitaţile suspendate si nici angajatorilor care sunt inregistrati in jurisdictii necooperante in scopuri fiscale.

OUG nr.132/2020 poate fi consulatata aici.

(Visited 919 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.