Modul de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern. Cum procedam daca un salariat refuza sa semneze procesul verbal de luare la cunostinta?

Potrivit prevederilor art.243 din Codul muncii, dupa adoptare, pentru a produce efecte, regulamentul intern trebuie adus la cunostinta salariatilor. Obligatia de informare ii revine angajatorului, iar modul concret de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulemantului intern.

Chiar daca modalitatea de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern este stabilita prin contractul colectiv de munca, daca exista incheiat un atare contract la nivelul angajatorului, este recomandat ca modalitatea de informare sa se stabileasca si prin regulamentul intern[1].

Aceeasi procedura de informare trebuie urmata si in cazul in care intervine vreo modificare in continutul regulamentului intern.

RI 2017

 

*Va propunem un model de regulament intern (EDITABIL), actualizat 2021, in lucrarea Regulament intern: model si documente conexe.
In plus, ori de cate ori este angajat un nou salariat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil.

De retinut este faptul ca regulamentul intern produce efecte fata de salariatii angajatorului din momentul incunostintarii acestora cu privire la continutul regulamentului intern si nu de la o data stabilita de angajator. Nu este ca si in cazul contractului colectiv de munca incheiat la nivelul unitatii care se aplica de la data inregistrarii lui la inspectoratul teritorial de munca (ITM) sau de la o data ulterioara stabilita de parti.

Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului. Este recomandata, pe langa afisarea regulamentului intern la sediu, afisarea acestuia si la punctele de lucru, centrele de productie, postarea in reteaua intranet a angajatorului la care salariatii sa aiba acces etc., in functie de modul de organizare a angajatorului, pentru a facilita accestul salariatilor la continutul regulamentului intern.

Nu este suficienta doar afisarea regulamentului intern. Informarea trebuie sa aiba ca si finalitate dovada informarii. In practica identificam modalitati variate de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern. Astfel, in functie de numarul de angajati, informarea se poate realiza prin informare colectiva, a tuturor salariatilor sau, in functie de conditii si modul de organizare a angajatorului, pe sectii, ateliere, birouri, santiere, servicii, compartimente etc., informare realizata inclusiv de sefii structurilor respective, in adunarile angajatilor, cu intocmirea de procese verbale sau a unor tabele semnate de salariati ca au luat la cunostinta de prevederile regulamentului sau de modificarile aduse acestuia.

Informarea poate fi realizata si prin comunicare individuala catre fiecare salariat prin inmanarea unui exemplar din regulamentul intern pe care salariatul, dupa ce il va citi, va semna pe fiecare pagina sau va completa, semna o declaratie ca a luat la cunostinta de prevederile regulamentului intern. Este posibila si comunicarea prin e-mail[2].

Se pot stabili si alte mijloace de informare, dar important este ca angajatorul sa aiba dovada ca salariatul si-a insusit prevederile acestui document. Data la care salariatul a luat la cunostinta de prevederile regulamentului intern este data de la care regulamentul intern isi produce efectele fata de salariatul in cauza.

In situatia in care un salariat refuza sa ia la cunostinta de continutul regulamentului intern, angajatorul poate folosi alte mijloace de comunicare care sa asigure trasmiterea si confirmarea primirii regulamentului. Angajatorul ii poate comunica regulamentul sau modificarile aduse acestuia prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire si continut declarat, prin intermediul unei societati de curierat, cu mentionarea pe recipisa intomita de catre curier a continutului corespondentei sau prin intermediul executorului judecatoresc[3]. Este indicat ca angajatorul sa prevada in regulamentul intern si madalitatile alternative de comunicare.

…………

[1] A se vedea A. Ticlea, Codul muncii. Legislatie conexa. Comentarii. Jurisprudenta, Universul Juridic, 2020, pag.912.
[2] A se vedea A. Ticlea, Codul muncii. Legislatie conexa. Comentarii. Jurisprudenta, Universul juridic, 2020, pag.912, si I.T.Stefanescu, M.Gheorghe, A.G.Uluitu, Regulamentul intern. Indrumar pentru angajator si angajati, Hamagiu, 2018, pag.55.
[3] A se vedea I.T.Stefanescu, M.Gheorghe, A.G.Uluitu, Regulamentul intern. Indrumar pentru angajator si angajati, Hamagiu, 2018, pag.56.

………….

Vezi si:

* (EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat la zi

*(EDITABIL) Dosarul personal al salariatului – acte, modele si formulare necesare, actualizat la zi

*(EDITABIL) 145 de modele si formulare necesare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca

*(EDITABIL) Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare, actualizata la zi

* (EDITABIL) Revisal – ghid practic de completare si transmitere, actualizat la zi

* (EDITABIL) Concedierea colectiva-ghid practic, actualizat la zi

* (EDITABIL) Negocierea si incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate – ghid practic, acualizat la zi

(Visited 810 times, 2 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


1 + seven =

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 6.537 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.