Ordinul nr.2282/2021: noi prevederi privind obligativitatea purtarii mastii de protectie

Prin Ordinul nr.2282/156/2021 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, efectuarii triajului epidemiologic si dezinfectarii mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2, pe durata starii de alerta, publicat in Monitorul Oficial nr.1017 din 25 octombrie 2021, data de la care se abroga Ordinul nr. 874/81/2020, se instituie obligativitatea purtarii mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, in toate spatiile publice inchise si deschise, precum si la locul de munca si in mijloacele de transport, cu cateva exceptii.

RI-2021

 

*Va propunem un model de regulament intern (EDITABIL), actualizat 12.10.2021, in lucrarea Regulament intern: model si documente conexe

 

 

Ordinul nr.2282/2021 prevede urmatoarele:
(…)
ministrul sanatatii, interimar, si ministrul afacerilor interne emit urmatorul ordin:

Articolul 1
(1) Se instituie obligativitatea purtarii mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, in toate spatiile publice inchise si deschise, precum si la locul de munca si in mijloacele de transport in comun.

(2) Se excepteaza de la masura prevazuta la alin. (1) urmatoarele categorii de persoane:
a) copiii cu varsta mai mica de 5 ani;
b) persoanele care la locul de munca sunt singure in birou;
c) prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane;
d) reprezentantii cultelor religioase, in timpul slujbelor, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane;
e) persoanele care desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta etc.) sau activitati sportive.

Articolul 2
Pe durata starii de alerta se instituie obligativitatea institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor de a organiza activitatea astfel incat sa se asigure la intrarea in sediu efectuarea triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor, in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Articolul 3 La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 22 mai 2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 4 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

ANEXA

INSTRUCTIUNI GENERALE
privind masurile de igiena

I. Portul mastii

1. Obligatii la nivelul angajatorului/conducatorului institutiei:
a) angajatorul dispune masuri pentru elaborarea propriilor proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, in functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei;
b) responsabilul cu securitatea si sanatatea in munca face instruirea angajatilor in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca (SSM).

2. Utilizarea corecta a mastilor:
a) mastile sunt eficiente daca sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun;
b) inainte de a pune masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun). Masca trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul;
c) masca trebuie schimbata o data la 4 ore si ori de cate ori masca s-a umezit sau s-a deteriorat;
d) masca nu se atinge in timpul purtarii; in cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun);
e) dupa folosire, masca se arunca imediat, intr-un cos de gunoi, preferabil cu capac, urmata de igienizarea mainilor;
f) nu se recomanda reutilizarea mastilor medicale;
g) in cazul aparitiei febrei, tusei si stranutului, purtarea mastii este recomandata in orice circumstanta (de exemplu, in spatiile deschise, la domiciliu).

II. Triajul la intrarea intr-o incinta a institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor

A. Pentru personalul angajat:
1. La intrarea intr-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.

2. Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C), la care se poate adauga marja de eroare prevazuta in prospectul dispozitivului;
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);
c) in cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus;
d) daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este trimisa pentru consult la medicul de familie; daca persoana:
(i) se incadreaza in definitia de caz suspect COVID-19, medicul de familie ii va recomanda testarea;
(ii) nu se incadreaza in definitia de caz suspect COVID19, medicul de familie va orienta diagnosticul catre alta afectiune.

3. Persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a dispune triajul observational al angajatilor din subordinea directa.

B. Medicul de medicina muncii:
a) are obligatia monitorizarii starii de sanatate a angajatilor;
b) face instruirea angajatilor in ceea ce priveste SSM (securitatea si sanatatea in munca).

C. Pentru alte persoane decat personalul angajat:
a) intrarea intr-o incinta este permisa doar pentru persoanele care, in mod rezonabil, au motive justificate de a se afla in acea incinta;
b) in cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se realizeaza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate, cu respectarea masurilor de precautie;
c) daca este necesara intrarea in incinta, sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.

D. Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C);
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata).

In cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.

Daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta.

Daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3°C, iar persoana nu prezinta alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar insotita de catre o persoana din sediu si dupa inregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.

Ordinul nr.2282/2021 poate fi consultata si aici.

Vezi si:

*(EDITABIL) 145 de modele si formulare necesare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea CIM, actualizate la zi

*(EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat la zi

*(EDITABIL) Dosarul personal al salariatului – acte, modele si formulare necesare, actualizat la zi

*(EDITABIL) Revisal – ghid practic de completare si transmitere, actualizat la zi

*(EDITABIL) Negocierea si incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate – ghid practice, actualizat la zi

*(EDITABIL) Concedierea colectiva – ghid practic

*(EDITABIL) Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare

 

(Visited 678 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 6.537 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.