Ordinul nr.30/2022: obligativitatea purtarii mastii de protectie de tip medical cu 3 pliuri sau FFP2 la locul de munca

Ordinul (MS si MAI) nr.30/1/2022 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta, publicat in Monitorul Oficial nr.25 din 7 ianuarie 2022, instituie, incepand cu data de 8 ianuarie 2022, obligativitatea purtarii mastii de protectie doar de tip medical cu 3 pliuri sau FFP2 (N95), astfel incat sa acopere gura si nasul, in toate spatiile publice inchise si deschise.

In intelesul prezentului ordin sunt considerate neconforme mastile care sunt confectionate din material textil si/sau plastic.

Se excepteaza de la masura prevazuta mai sus persoanele care sunt singure in birou, vorbitorii aflati in spatii inchise sau deschise cu conditia respectarii distantei de minimum 3 metri intre acestia si oricare din celelalte persoane din public; persoanele care desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta etc.) sau activitati sportive; persoanele cu dizabilitati cognitive.

Pot fi exceptate de la masura de mai sus la locul de munca si persoanele care sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare, dupa evaluarea riscului efectuata de medicul de medicina muncii al unitatii.

Pe durata starii de alerta se instituie obligativitatea institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor de a organiza activitatea astfel incat sa se asigure, la intrarea in sediu, efectuarea triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor, in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin si care poate fi consultate mai jos.

Incepand cu data de 8.01.2021 se abroga Ordinul ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne nr. 2.282/156/2021 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a efectuarii triajului epidemiologic si dezinfectarii mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1017 din 25 octombrie 2021.

*Va propunem un model de regulament intern (EDITABIL), actualizat 2022, inclusiv cu ultimele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, purtarea mastii de protectie la locul de munca,  in lucrarea Regulament intern: model si documente conexe

Instructiunile generale privind masurile de igiena, anexa la Ordinul nr.30/1/2022 prevad urmatoarele:

I. Portul mastii
1. Obligatii la nivelul angajatorului/conducatorului institutiei:
a) angajatorul va lua masuri pentru elaborarea propriilor proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, in functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei;
b) medicii de medicina muncii vor efectua evaluarea de risc si vor stabili conditiile purtarii mastii pentru angajatii care sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare, in vederea exceptarii acestora de la masura purtarii mastii de protectie de tip medical sau FFP2 la locul de munca;
c) responsabilul cu securitatea si sanatatea in munca va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca (SSM).

2. Utilizarea corecta a mastilor:
a) mastile sunt eficiente daca sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun;
b) inainte de a pune masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun).

Masca trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul;

c) masca de tip medical trebuie schimbata o data la 4 ore si ori de cate ori aceasta s-a umezit ori s-a deteriorat;
d) masca nu se atinge in timpul purtarii; in cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun);
e) dupa folosire, masca se arunca imediat, intr-un cos de gunoi, preferabil cu capac, urmata de igienizarea mainilor;
f) nu se recomanda reutilizarea mastilor medicale;
g) in cazul aparitiei febrei, tusei si stranutului, purtarea mastii este recomandata in orice circumstanta (de exemplu, in spatiile deschise, la domiciliu).

II. Triajul la intrarea intr-o incinta a institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor

A. Pentru personalul angajat
1. La intrarea intr-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.

2. Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C), la care se poate adauga marja de eroare prevazuta in prospectul dispozitivului;
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);
c) in cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus;
d) daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este trimisa pentru consult la medicul de familie; daca persoana:
(i) se incadreaza in definitia de caz suspect COVID-19, medicul de familie ii va recomanda testarea;
(ii) nu se incadreaza in definitia de caz suspect COVID19, medicul de familie va orienta diagnosticul catre alta afectiune.

3. Persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a dispune triajul observational al angajatilor din subordinea directa.

4. Medicul de medicina muncii:
a) are obligatia monitorizarii starii de sanatate a angajatilor;
b) va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste SSM (securitatea si sanatatea in munca);
c) va realiza o evaluare a riscului pentru a decide daca sunt si alte zone unde nu este obligatorie masca.

B. Pentru alte persoane decat personalul angajat
1. Intrarea intr-o incinta este permisa doar pentru persoanele care, in mod rezonabil, au motive justificate de a se afla in acea incinta.

2. In cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se va realiza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate, cu respectarea masurilor de precautie.

3. Daca este necesara intrarea in incinta, sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.

4. Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C);
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata).

In cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.

Daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta.

Daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3°C, iar persoana nu prezinta alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar insotita de catre o persoana din sediu si dupa inregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.

Mentionam ca, prin HG nr. 34/2022 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 8 ianuarie 2022, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial nr.18 din 6 ianuarie 2022, a fost prelungita starea de alerta incepand cu data de 8 ianuarie 2022 cu inca 30 de zile pe intreg teritoriul tarii.

HG nr.34 prevede, la art.12 din anexa 3, printre alte masuri, ca in conditiile art. 5 alin. (2) lit. d) si alin. (3) lit. f) si art. 17 din Legea nr. 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, pe durata starii de alerta, angajatorii dispun organizarea muncii la domiciliu sau in regim de telemunca pentru cel putin 50% din angajati, acolo unde specificul activitatii permite, in conditiile art. 108-110 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu respectarea prevederilor Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, cu modificarile si completarile ulterioare.

In situatia in care nu se poate desfasura activitatea de catre salariat in regim de telemunca sau munca la domiciliu, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, avand un numar mai mare de 50 de salariati, au obligatia organizarii programului de lucru decalat, cu incepere de la ora 7,30, respectiv 10,00 sau impartit in grupe/schimburi/ture.

Organizarea activitatii la locul de munca se va realiza cu respectarea prevederilor legale emise de autoritatile competente in ceea ce priveste prevenirea contaminarii cu virusul SARSCoV-2 si pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor, tinând cont si de gradul de vaccinare a angajatilor de la acel loc de munca, atestat prin certificat de vaccinare impotriva virusului SARS-CoV-2 prezentat de salariatii pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, precum si de numarul de angajati care se afla in perioada cuprinsa intre a 15-a zi si a 180-a zi ulterioara confirmarii infectarii cu virusul SARS-CoV-2 si care detin si prezinta angajatorului adeverinta eliberata de medicul de familie.

Aceste prevederi se aplica si pentru operatorii economici care functioneaza in cladiri cu birouri private in care isi desfasoara activitatea cel putin 50 de persoane simultan.

Vezi si:

*(EDITABIL) 145 de modele si formulare necesare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea CIM, actualizate la zi

*(EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat la zi

*(EDITABIL) Dosarul personal al salariatului – acte, modele si formulare necesare, actualizat la zi

*(EDITABIL) Revisal – ghid practic de completare si transmitere, actualizat la zi

*(EDITABIL) Negocierea si incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate – ghid practice, actualizat la zi

*(EDITABIL) Concedierea colectiva – ghid practic

*(EDITABIL) Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare

(Visited 485 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
Vrei sa fii la curent cu informatiile din domeniul legislatiei muncii, fiscalitatii? Sa ai acces gratuit la spete rezolvate?

Inscrie-te acum la newsletterul Contabun.ro. 7041 de persoane fizice si juridice ne-au acordat deja increderea lor. Datele personale vor fi folosite exclusiv in scopul declarat.