Avand in vedere numeroasele solicitari din partea titularilor care nu mai detin carnetele de munca, facem urmatoarele precizari.
Carnetul de munca este un document personal si oficial al titularului, iar detinerea lui este foarte importanta deoarece atesta activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul, vechimea in meserie, specialitate, respectiv vechimea totala in munca pana la data de 31.12.2010. Prezentarea acestuia , in original, este obligatorie la casele judetene de pensii, la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, etc. in vederea deschiderii drepturilor la pensie, indemnizatie de somaj, etc.
In cazul pierderii, furtului sau deteriorarii carnetului de munca, reconstituirea vechimii in munca se face pe baza adeverintelor de vechime, intocmite de catre angajatori/lichidatorii acestora, inspectoratele teritoriale de munca sau operatorii economici autorizati in prestarea de servicii arhivistice.
Demersul de reconstituire incepe cu declararea pierderii carnetului de munca in Monitorul Oficial. Apoi, dupa publicarea anuntului, solicitantul poate formula cereri pentru eliberarea unor adeverinte care sa ateste vechimea in munca, dupa cum urmeaza:
*Pentru perioadele anterioare anului 1990 – la fostii angajatori sau lichidatori ai acestora, operatori de servicii arhivistice sau la Arhivele Nationale – Serviciul Judetean in raza caruia a avut sediul fostul angajator.
*Pentru perioadele cuprinse intre 1990 pana la 01.01.2011 – pentru angajatori din sistemul privat – inspectoratului teritorial de munca in raza careia a avut sediul fostul angajator, sens in care se depune o cerere cu datele de identificare ale solicitantului, nume, prenume, CNP, adresa ,precum si denumirea angajatorilor. La solicitare se ataseaza : copie carte de identitate, copie Monitor Oficial cu publicarea pierderii carnetului de munca.
Daca solicitantul a lucrat la intreprinderi de stat sau unitati bugetare se va adresa fostului angajator avand in vedere ca aceasta categorie de unitati nu a intrat sub incidenta dispozitiilor Legii nr.130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca si nu aveau obligatia de a depune la inspectoratele teritoriale de munca documente privind incadrarea in munca a salariatilor.
Documente cu valoare practica ale unitatilor radiate, in baza carora se elibereaza adeverinte, certificate si extrase privind drepturile fostilor salariati se pot gasi si la operatorii economici autorizati in prestarea de servicii arhivistice.
In acest caz, solicitantul se poate adresa Arhivelor Nationale prin Serviciul Judetean in raza caruia a avut sediul fostul angajator pentru informare cu privire la operatorul autorizat care detine in gestiune documentele unitatii la care persoana interesata a fost salariat.
Sursa: ITM Salaj
(Visited 461 times, 1 visits today)
Leave a Reply