Adeverinta de vechime in munca este un act important in sfera raporturilor de munca si reprezinta instrumentul de atestare a vechimii in munca, dupa renuntarea la carnetul de munca.
O persoana poate avea nevoie de un asemenea document in diverse cazuri: schimbarea locului de munca, deschiderea drepturilor la pensie , indemnizatie de somaj, participare la concurs, etc.
Potrivit prevederilor Codului Muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca.
Incepand cu 01 ianuarie 2011, conform dispozitiilor H.G. nr.905/2017 privind Registrul general de evidenta a salariatilor, la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru.
De asemenea, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, si o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal. Documentul trebuie emis de catre angajator in cel mult 15 zile de la data solicitarii.
In situatia in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar va elibera salariatilor adeverinte de vechime , in termen de cel mult 60 de zile calendaristice.
In cazul in care societatea a fost radiata, fostul salariat poate solicita eliberarea unei adeverinte de vechime detinatorului autorizat al arhivei angajatorului.
Avand in vedere ca modelul adeverintei de vechime in munca nu este prevazut de un act normativ consideram ca, pentru salariatii din sistemul privat, aceasta trebuie sa contina informatii dupa cum urmeaza :
• datele de identificare ale salariatului;
• datele de identificare a societatii pentru care lucreaza/a lucrat;
• datele contractului individual de munca (numarul si data incheierii, tipul si durata contractului);
• functia/meseria ocupata;
• valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile ;
• schimbarile intervenite pe parcursul executarii contractului individual de munca (incheiere, modificare, suspendare, incetare);
• vechimea in munca si in specialitate;
• absentele nemotivate si perioadele de concediu fara plata;
• data si temeiul incetarii contractului individual de munca;
• informatii privind incadrarea in grupa superioara de munca.
Pentru salariatii din sistemul public, modelul adeverintei de vechime in munca este stabilit prin OUG nr. 57/2019 anexa nr.10.
In situatia in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera un extras din registru, salariatul/fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca eliberarea unui extras din registru din care sa rezulte activitatea desfasurata la acesta, in calitate de salariat. Astfel, in baza registrului electronic transmis de angajator, inspectoratul elibereaza documentul in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Sursa: ITM Salaj
(Visited 747 times, 2 visits today)
Leave a Reply