Hotararea Guvernului nr. 296 din 27 martie 2025 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, aprobate prin H.G. nr. 384/2001, publicata in Monitorul Oficial nr.279/2025, aduce noutati in materie de digitalizare, dar si obligatii noi pentru agentii de plasare si pentru furnizori.
In concordanta cu prevederile Legii nr.156/2000, noua hotarare stabileste notiunea de strainatate, referindu-se expres la statele membre ale Uniunii Europene, Spatiul Economic European, Confederatia Elvetiana si orice alt stat membru al Organizatiei Internationale a Muncii.
In ceea ce priveste inregistrarea/notificarea agentilor de plasare a fortei de munca si a furnizorilor de servicii de plasare, noua hotarare introduce posibilitatea depunerii documentatiei in format electronic, cu semnatura electronica calificata, ceea ce aduce o modernizare semnificativa a procesului administrativ.
Documentele justificative, precum certificatul de inregistrare emis de ONRC, din care rezulta ca agentul de plasare a fortei de munca are ca activitate principala «7810 – Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca», certificatul constatator sau alte documente emise de autoritatile competente, pot fi transmise si in format electronic, cu semnatura electronica calificata.
Modelul contractului de mediere a fost si el actualizat pentru a include obligatii detaliate ale agentilor/furnizorilor, precum asigurarea ca solicitantii plasati la munca in strainatate poseda toate documentele necesare pentru a lucra in statul de destinatie si la conditiile speciale de intrare in statul de primire, respectiv informarea acestora privind regulile speciale care trebuie respectate in conditiile existentei unui risc epidemiologic.
Corespunzator dispozitiilor Legii nr.156/2000, HG nr. 296/2025 prevede obligatii specifice agentilor/furnizorilor care plaseaza lucratori sezonieri, care se regasesc in cadrul contractelor, cum ar fi:
• informarea privind conditiile de cazare si asigurarea standardelor de sanatate si siguranta in statul de destinatie. In cazul in care cazarea este organizata de catre angajator, acesta are posibilitatea de a solicita lucratorului sezonier plata unei chirii al carei cost nu poate fi mai mare de 25% din remuneratia sa neta;
• asigurarea decontarii transportului dus-intors si interzicerea recuperarii costurilor de la lucrator;
• conditiile de acordare a unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice;
• asigurarea de sanatate sau, dupa caz, abonamentul medical privat, pe perioada contractuala.
De asemenea, recenta hotarare prevede ca agentii/furnizorii sunt obligati sa suporte costurile aferente repatrierii lucratorilor in conditiile prevazute de Legea nr. 156/2000, in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale.
De retinut! Contractul de mediere intra in vigoare la data semnarii lui de catre parti. Modificarea si completarea clauzelor contractului pot fi facute numai prin acordul de vointa al partilor, prin act aditional la contract, incheiat in forma scrisa.
Sursa: ITM Salaj
(Visited 140 times, 1 visits today)
Leave a Reply