Intr-o economie dinamica, posibilitatea de a avea mai multe contracte de munca este o realitate pentru multi angajati. Legislatia muncii permite aceasta flexibilitate, prin dispozitiile art.35 din Codul muncii: ” Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care isi exercita acest drept”.
Totusi, exista situatii in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii, iar in astfel de cazuri, persoanele implicate nu pot desfasura acele activitati simultan.
Pe de alta parte, pot exista si anumite interdictii pentru a preveni conflictele de interese si incalcarea clauzelor de neconcurenta sau confidentialitate prevazute in contractele aflate in derulare.
O alta exceptie se refera la incadrarea in munca a minorilor cu varste cuprinse intre 15 si 18 ani a caror timp de munca cumulat nu poate depasi 6 ore/zi si 30 de ore/saptamana.
Contractele de munca multiple pot varia in functie de mai multe criterii: pot fi incheiate cu acelasi angajator sau cu angajatori diferiti, pot fi cu norma intreaga sau partiala, in aceeasi tara sau chiar in state diferite.
De asemenea, contractele pot presupune prezenta fizica la locul de munca sau pot fi realizate prin telemunca, si pot fi pe durata nedeterminata sau determinata.
Cadrul legislativ, fara sa limiteze numarul contractelor individuale de munca care pot fi incheiate de catre un salariat, asigura ca drepturile si obligatiile angajatului raman aceleasi pentru fiecare contract in parte, iar angajatorii trebuie sa respecte toate prevederile legale legate de salarizare, conditii de munca, concedii si alte beneficii.
Chiar daca Codul muncii nu prevede aceasta obligatie, salariatul trebuie sa declare functia de baza pentru aplicarea deducerii personale la calculul impozitului pe salariu, potrivit prevederilro Codului fiscal.
In ceea ce priveste cumulul de functii la acelasi angajator, lucrurile stau diferit pentru ca angajatorul cunoaste numarul de ore pe care salariatul il munceste in cadrul companiei si se pune intrebarea daca contractele de munca trebuie tratate individual sau in ansamblul lor.
In aceasta situatie, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a statuat ca in cazul in care un lucrator a incheiat mai multe contracte de munca cu acelasi angajator, timpul maxim de munca si perioada minima de repaus zilnic se aplica contractelor considerate in ansamblul lor, iar nu fiecaruia dintre contracte luate in considerare in mod separat.
Astfel, angajatorul care a incheiat mai multe contracte de munca cu unul sau mai multi dintre salariatii lui, trebuie sa respecte urmatoarele:
• contractele de munca sa fie incheiate pe functii diferite iar programul de lucru sa nu se suprapuna;
• durata maxima legala a timpului de munca saptamanal al fiecarui salariat, indiferent de numarul contractelor de munca, nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare;
• repausul zilnic al fiecarui salariat, indiferent de numarul contractelor de munca, nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive sau in cazul muncii in schimburi, de 8 ore intre schimburi;
• repausul saptamanal al fiecarui salariat, indiferent de numarul contractelor de munca, este de 48 de ore consecutive, de regula sambata si duminica.
Cateva dintre aspectele importante privind cumulul de functii sunt urmatoarele:
• Salariatul primeste salariul corespunzator pentru fiecare contract de munca in parte;
• Concediul de odihna se acorda, de asemenea, pentru fiecare contract de munca in parte;
• Contributiile sociale si impozitul se calculeaza in cota prevazuta de lege pentru fiecare contract de munca;
• Tichetele de masa se acorda numai la locul de munca unde salariatul are functia de baza.
Cumulul de functii ofera flexibilitate, dar vine si cu responsabilitati suplimentare pentru angajati. Gestionarea mai multor contracte de munca necesita o planificare riguroasa si o buna organizare a timpului. Planificarea eficienta a fiecarei zile de lucru, stabilirea unor prioritati clare si respectarea unui program strict sunt esentiale pentru a evita suprasolicitarea si pentru a mentine un echilibru intre viata profesionala si cea personala.
Sursa: ITM Salaj
(Visited 698 times, 8 visits today)
Leave a Reply