ITM: Hartuirea la locul de munca (info utile)

Hartuirea la locul de munca este o problema grava care poate avea un impact major asupra angajatilor si poate afecta atmosfera de lucru si performantele angajatilor.

In scopul asigurarii unui mediu de lucru echitabil si sigur, fara violenta sau hartuire, legislatia impune ca institutiile si autoritatile de stat si companiile private sa implementeze o politica interna pentru prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex si hartuirii morale la locul de munca.

H.G. nr.970/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca, reprezinta un instrument util pentru toti angajatorii, oferind un suport pentru indeplinirea obligatiei pe care legea o impune.

Angajatorii au obligatia de a implementa masuri de prevenire a hartuirii, de analiza si solutionare a sesizarilor in acest sens si de stabilire a rolurilor si responsabilitatilor fiecarei parti implicate. De asemenea, legislatia impune respectarea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, promovarea egalitatii de sanse si eliminarea discriminarii pe criteriul de sex.

Obligatiile ce revin angajatorilor in vederea prevenirii si combaterii hartuirii includ punerea in aplicare a metodologiei, introducerea dispozitiilor legislatiei in regulamentul intern, interzicerea si sanctionarea actiunilor de hartuire, precum si instruirea angajatilor pentru constientizarea si prevenirea fenomenului de hartuire si diseminarea metodologiei prin toate mijloacele interne de comunicare.

Hartuirea se poate manifesta in multe forme, inclusiv hartuirea pe baza de sex sau hartuirea morala. Aceasta poate include comportamente, cum ar fi contactul fizic nedorit, comentariile ofensive, amenintarile sau recompensele legate de locul de munca pentru a solicita favoruri sexuale, dar si comportamente mai subtile, cum ar fi observatiile exagerat de familiare sau trimiterea de mesaje umilitoare.

Angajatorii trebuie sa aiba politici clare impotriva hartuirii si sa se asigure ca toti angajatii sunt constienti de acestea si ca au inteles implicatiile comportamentelor lor. Aceste politici trebuie sa defineasca ce constituie hartuirea, sa ofere exemple de comportamente inacceptabile, sa stabileasca procedurile de raportare si investigare a plangerilor, masurile aplicate impotriva angajatilor care hartuiesc, precum si masurile de sprijin pentru victimele hartuirii.

Metodologia stabileste obligatia conducatorului institutiei sau a angajatorului fie de a desemna prin act administrativ o persoana responsabila fie de a constitui o comisie pentru primirea si solutionarea plangerilor/sesizarilor. Ghidul anexat metodologiei cuprinde precizari privind componenta si atributiile comisiei.

Angajatorul, atat din mediul public, cat si din cel privat, va aplica o politica de toleranta zero pentru hartuirea pe criteriul de sex si hartuirea morala la locul de munca, va trata cu seriozitate si promptitudine toate incidentele si va investiga toate acuzatiile de hartuire. De asemenea, va sanctiona disciplinar orice persoana despre care s-a dovedit ca a hartuit o alta persoana, aceasta putand duce inclusiv pana la concedierea de la locul de munca.

Hartuirea la locul de munca este o problema serioasa care necesita atentie si implicare din partea angajatorilor. Prin intelegerea modului in care se manifesta hartuirea si prin luarea de masuri pentru prevenirea, recunoasterea si combaterea acesteia, angajatorii pot contribui la crearea unui mediu de lucru mai sigur si mai respectuos pentru toti angajatii.

Sursa: ITM Salaj

(Visited 365 times, 2 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.