Este obligatorie eliberarea adeverintei de vechime la incetarea contractului de munca?

Potrivit prevederilor art.34 alin.(5) din Codul muncii, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.

Iar la art.40 alin.(2) lit.h) din Codul muncii regasim obligatia angajatorul sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului.

In completare avem prevederile HG nr.905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor care prevede obligatia angajatorului de a elibera salariatului sau a unui fost salariat, la solicitarea scrisa a acestuia, copii ale documentelor existente in dosarul personal, in termen de 15 zile lucratoare de la data solicitarii. Documentele se elibereaza in copie certificata pentru conformitate cu originalul de catre reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana imputernicita de angajator (a se vedea art.7 alin.(3) si (4) din HG nr.905/2017).

O alta obligatie in sarcina angajatorului prevazuta de HG nr.905/2017 priveste si eliberarea, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, a unui extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii (a se vedea art.7 alin.(6) din HG nr.905/2017).

Elena Savciuc a mai publicat si:

*(EDITABIL) 145 de modele si formulare necesare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea CIM, actualizate la zi

*(EDITABIL) Regulament intern: model si documente conexe, actualizat la zi

*(EDITABIL) Dosarul personal al salariatului – acte, modele si formulare necesare, actualizat la zi

*(EDITABIL) Negocierea si incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate – ghid practice, actualizat la zi

Iar la incetarea activitatii, angajatorul are obligatia sa elibereze salariatului a carui contract de munca a incetat o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate (a se vedea art.7 alin.(5) din HG nr.905/2017).

Nerespectarea obligatiei de a elibera salariatilor sau fostilor salariati, la solicitarea scrisa, copii ale documentelor existente in dosarul personal, in copie certificata pentru conformitate cu originalul de catre reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana imputernicita de angajator, in termen de 15 zile lucratoare de la data solicitarii; de a elibera un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii, iar la incetarea activitatii salariatului de a elibera o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 1000 lei (a se vedea art.8 alin.(5) din HG nr.905/2017).

 savciuc1Autor: Elena Savciuc, expert legislatia muncii, membru UNELM
* Experienta de peste 15 ani in domeniul resurselor umane in companii cu peste 700 de angajati din industria prelucratoare, constructii si call center

 

(Visited 2,615 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.