Intocmirea regulamentului intern: o obligatie sau o optiune a angajatorului?

Regulamentul intern se intocmeste de catre angajator si este documentul prin care acesta stabileste regulile de desfasurare a activitatii in unitate, cu conditia ca acestea sa nu contravina legii. Regulamentul intern are un rol important pentru activitatea angajatorului, este documentul prin care angajatorul reglementeaza, in principal, regulile de conduita, probleme de ordin disciplinar, fiind denumit de unii autori si legea disciplinara dintr-o unitate. Dar, intocmirea regulamentului intern este si o obligatie a angajatorului prevazuta de art.246 alin.(2) din Codul muncii. Acesta se intocmeste la nivelul fiecarui angajator in termen de 60 de zile de la data dobandirii personalitatii juridice.

 

 

*Va propunem un model de regulament intern (EDITABIL),  in lucrarea Regulament intern: model si documente conexe

 

 

Codul muncii prevede totusi o exceptie de la intocmirea regulamentului intern in cazul angajatorilor microintreprinderi. Iar la  art.4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, la care face trimitere art.241 din Codul muncii, aflam ca microintreprinderile care sunt exceptate de la intocmirea regulamentului intern trebuie sa aiba pana la 9 salariati si sa realizeze o cifra de afaceri anuala neta sau sa detina active totale de pana la 2 milioane euro, echivalent in lei. In cazul in care se dapasesc acesti indicatori sau doar unul din indicatori se iese de sub exceptie. De exemplu, chiar daca se mentine numarul de salariati, insa se depaseste celalalt indicator, se iese de sub exceptie si revine obligatia angajatorului de intocmire a regulamentului intern.

Chiar daca aceasta categorie de angajatori nu are obligatia intocmirii regulamentului intern, atragem atentia ca regulamentul intern este singurul document de autoritate al angajatorului, cu caracter normativ, prin care angajatorul stabileste reguli, proceduri in unitate, cu conditia ca acestea sa nu contravina legii. In lipsa acestui document, angajatorul poate ajunge in situatia de a intocmi mai multe documente, proceduri separate, de a incarca contractul individual de munca pentru a acoperi obligatiile prevazute de alte acte normative care fac trimitere la regulamentul intern si pentru a se pune sub protectie in relatia cu salariatii. In lipsa regulamentului intern, angajatorii pot fi expusi unor riscuri, mai ales in fata instantelor de judecata.

Vezi si:

*(EDITABIL) Dosarul personal al salariatului – acte, modele si formulare necesare, actualizat la zi

*(EDITABIL) 145 de modele si formulare necesare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca

*(EDITABIL) Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare, actualizata la zi

* (EDITABIL) Revisal – ghid practic de completare si transmitere, actualizat la zi

* (EDITABIL) Concedierea colectiva-ghid practic, actualizat la zi

* (EDITABIL) Negocierea si incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate – ghid practic, acualizat la zi

savciuc1Autor: Elena Savciuc, expert legislatia muncii, membru UNELM
* Experienta de peste 15 ani in domeniul resurselor umane in companii cu peste 700 de angajati din industria prelucratoare, constructii si call center

(Visited 543 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published.